Železničná trať, ktorá vedie hornatým krajom a malebnými lesnými zákutiami kopaníc prakticky od Vrboviec až po Starú Turú a potom ďalej pokračuje po Nové Mesto nad Váhom meria 44 km.
Pôvodne vznikla ako trať z Veselí nad Moravou do Nového Mesta n. V. a celá s dĺžkou 67,9 km bola vybudovaná v r. 1929, teda má 90 rokov. Prvý vlak po nej prešiel 1. septembra 1929. Jej prvá časť z Veselí n. M. a na slovenskej strane z Vrboviec po Myjavu sa však otvárala v roku 1927. Na trati sa nachádza 5 viaduktov a 3 tunely. Prevýšenie kopaničiarskej trate je vyše 200 m. Pôvodný plán bol prepojiť ju so železničnou traťou Brezová pod Bradlom – Jablonica, to sa však nerealizovalo. Aj táto trať bola po roku 1989 zrušená, zostala len stanica v Brezovej p. B.
Práve v týchto dňoch bola dokončená celková rekonštrukcia železničnej stanice Myjava, ktorá tu stála viac ako 90 rokov a bola vo veľmi zlom stave. Železnice SR začali s rekonštrukciou v máji minulého roku a na investíciu vyčlenili 2,8 mil. euro. Je potešiteľné, že sa podarilo zachovať pôvodný historický vzhľad stanice, podobne ako v Starej Turej, kde sa rekonštrukcia robila pred dvoma rokmi. Škoda len, že vedľajšia budova reštaurácie, ktorá je v súkromnom vlastníctve, budu dojem z celkovej rekonštrukcie trochu kaziť. Návštevníkov, ale najmä domácich Myjavčanov by potešilo aj to, keby vypočulo ich žiadosti aj vedenie už dávno sprivatizovanej SAD, keďže železničná stanica je od stredu mesta dosť vzdialená, malo by sem premávať počas dňa viac autobusov, najmä popoludní a taktiež by mohli lepšie prispôsobiť harmonogram chodu autobusov k vlakovému harmonogramu.
To sme však trochu odbočili od kopaničiarskych železničných staníc, ktorých je dovedna na trati Vrbovce – Stará Turá šesť a jedná zastávka (Vrbovce). Za kopaničiarske stanice teda rátame Vrbovce, aj so zastávkou (vznikla po rozdelení ČSR, keďže železničná stanica Vrbovce stála na území ČR). Práve železničná stanica Vrbovce je tak trochu raritou, lebo bola štyrikrát premenovaná. Najskôr po vzniku Slovenského štátu sa volala Javorník nad Veličkou, potom po vojne opäť Vrbovce a po rozdelení ČSR chvíľu opäť bola Javorníkom až kým sa vysporiadali územné zmeny sa premenovala naspäť na Vrbovce. Ďalej sú to Brestovec, Myjava, Poriadie, Papraď a Stará Turá. Tu je väčšina železničných staníc už v súčasnosti po rekonštrukcii. V Starej Turej na stanici vzniklo pred dvoma rokmi dokonca múzeum železnice. A tá myjavská stanica, z ktorej obnovenia sa Myjavčania tešia, sa hrdí zasa presnou kópiou bradlianskej Mohyly M. R. Štefánika z r. 1938 v zmenšení 1:30, ktorej autor Jozef Podrazil sa síce nenarodil na Myjave, ale prežil tu takmer celý život.
Do veľkej väčšiny kopaničiarskych usadlostí sa dnes dá dostať autobusovými spojmi, avšak vždy je potrebné aj nejaký kilometrík odkráčať po svojich. A podobne to platí aj o železnici, ktorá síce má o niečo menší záber v súvislosti s kopanicami, ale cesta po nej je o to krajšia a zaujímavejšia.
Autor: F. Lhotský
Foto: F. Lhotský, T. Benedikovič
Galéria
Kľúčové slová
Komentáre (0)
Musíte sa prihlásiť pre pridávanie komentárov...
Ešte neboli pridané žiadne komentáre, buďte prvý a začnite konverzáciu...